Ook voor mij is er geen ontkomen aan: de leesbril. Ik ben nu 45 jaar en tja, het lezen gaat net niet meer zo makkelijk.

Het lezen op zich wel, maar de letters lijken wel te wiebelen. Vooral in de ochtend en avond. Een berichtje op mijn mobiel… het is dan gokken wat er staat (ik zou natuurlijk het lettertype kunnen vergroten).

Achter mijn computer lijkt de inkt op het scherm wel grijs (dan zou ik de kleur kunnen aanpassen en meteen het lettertype groter kunnen instellen).

Bij het lezen in een tijdschrift of boek, is er geen stiekeme oplossing meer. Ik zie gewoon niet meer scherp. Op naar de opticien.
Niet scherp
De opticien stelt inderdaad na best wat meetwerk vast dat ik een leesbril nodig heb om weer scherp te zien. Het uitzoeken van een montuur kost meer tijd, en daarna heb ik dus officieel een bril.

Puntje: ik draag ‘m bijna niet omdat de bril nooit is waar ik ben...

Toen ik dus een uitnodiging van het Franse brillenmerk polette kreeg om bij de opening van het filiaal in Amsterdam (Kinkerstraat 288) te zijn én ik meteen een bril kon uitzoeken, greep ik mijn kans. Zeker omdat ik heel benieuwd naar het merk ben en ook omdat ik mijn eerder genoemde leesbril continue kwijt ben als ik ‘m nodig heb. Een extra bril is zeer welkom, bijvoorbeeld om in mijn tas te hebben en de menukaart in het restaurant te lezen.


Be different
In de showroom in Amsterdam valt mij vooral op dat er langs de wanden heel veel brillen bekeken en gepast kunnen worden. Boven mijn hoofd hangen lichtbakken met tl en dat vind ik op het eerste gezicht nogal – hoe zeg je dat netjes – niet zo flatteus. Aan de andere kant, je kunt wel goed zien hoe de bril staat. Ik pak gekleurde monturen, goud- en zilveren monturen, grote en kleine monturen. Keus zag. polette focust zich dan ook op één doel: inspireren door een unieke ervaring te bieden. Met het motto ‘be different’.
Ik laat mijn ogen meten, wat binnen een paar minuten is gebeurd. Hierdoor denk ik heel even ‘als dat maar goed gaat’. Ik krijg dezelfde diagnose voor mijn ogen als bij mijn opticien. Met het receptje van de oogmeting in mijn hand zet ik nog meer brillen op en lees op de muur nog eens het concept na: Probeer offline, bestel online, wereldwijd bezorgd. 

Je kunt alle monturen kiezen en er glazen op sterkte – enkelvoudige glazen en multifocale glazen – in laten zetten.

Dan zijn er nog meer opties: computerbril filter, coating kraswerend, ontspiegeld en UV-filter. Je kunt ieder montuur ook tot zonnebril transformeren (kosten getinte glazen € 15,99).

Een bril uitzoeken bij polette is sowieso relatief goedkoop, want in het concept van polette worden alle tussenpartijen die normaal gesproken tussen fabriek en klant zitten overgeslagen.

“De klant betaalt niet voor het merk, de distributeur of dure winkels, maar krijgt bij polette een transparante prijs. Met behulp van het Internet zijn de prijzen flink verlaagd: monturen kosten vanaf € 9,99 tot € 49,99 en glazen variëren tussen € 9,99 en € 99,99”, aldus het persbericht.


Bestelling
Ik kies een montuur, manlief ook, en we plaatsen de bestelling op de tablet in de showroom in Amsterdam (er is ook een filiaal in Utrecht (Steenweg 9).

Kwestie van een account aanmaken (zodat je later weer gemakkelijk nóg een bril kunt bestellen), het montuurnummer invullen (even checken op de foto in het beeldscherm), je plus of min sterkte invullen, het afleveradres opgeven en dan betalen.

Klaar!


Ik ontvang meteen op 2 april een mailtje met ‘Je bestelling is in het lab’ en ‘Je bestelling is in de maak!’. Met deze info: “Nu je order in het lab is voor assemblage, vraag je je misschien af hoe lang dat duurt. Dit hangt van het type glazen dat je hebt gekozen. Brillen met modeglazen, enkelvoudige glazen en zonnebrillen zonder glazen op sterkte, worden doorgaans binnen 1-2 werkdagen verzonden. Als je multifocale of getinte glazen hebt besteld, reken dan tot 3-6 dagen voor de assemblage.” Ik heb bij mijn weten niets bijzonders besteld, dus ik verwacht mijn bril spoedig bij de post. Ik krijg tussendoor nog een mailtje met ‘Je bestelling is verzonden!’.
De volgende dag blijf ik braaf thuis om de pakketpost af te wachten. Geen bril. De dag erna ook niet. En daarna ook niet. Dan besluit ik het pakket te volgen via de opgegeven link in mijn mail. Daar staat: ‘Vanaf enkele dagen na vertrek zie je updates.’ Waarna team polette mij een fijne dag wenst.


En dan kan ik precies volgen waar mijn bestelde leesbril is:

2018-04-03 13:52:43 – Shanghai, aangekomen in het verwerkingscentrum in Shanghai;

2018-04-04 01:01:02 – Shanghai, verzonden uit het land van herkomst;

2018-04-07 02:28:54 – London, aangekomen op luchthaven Londen Heathrow;

2018-04-07 16:05:24 –London, vrijgegeven door de douane.

Daarna gaat er nog een week overheen voor de eerste bril door PostNL wordt afgegeven. Drie dagen erna volgt bril twee. Okay, dat duurde iets langer dan ik had verwacht. Maar dan heb je wel wat. Mijn leesbril zit in een handig hoesje, het montuur valt goed op mijn neusbrug en wauw wat kan ik er goed door lezen. Scherp zicht! En daar draait het om. Bij mijn bril is nog een grappig schoonmaakdoekje geleverd. De verpakking lijkt op die van een condoom en daar hebben ze met de tekst ‘stay safe and clean!’ leuk op ingesprongen.